World's Largest English Language News Service with Over 500 Articles Updated Daily

"The News You Need Today…For The World You’ll Live In Tomorrow." 

Note: Over the past few weeks we’ve received a number of anonymous emails from both France and America that the Wikipedia articles about the Sorcha Faal were in the process of being destroyed. Today (14 May 2016) we were able to confirm that the French Wikipedia Sorcha Faal article has disappeared and that the American Wikipedia Sorcha Faal article is nearly destroyed and is, also, likely to disappear soon. 


In one of these anonymous emails (which we assume comes from some group within Wikipedia) we received a copy of what these articles about the Sorcha Faal said, and we’ve copied it here, below, for you to read. 


As many of you know too, we have never associated ourselves with CIA/MI6 funded websites like Wikipedia, Facebook, Twitter, etc. due to their widespread use of propaganda and disinformation, but believe you’d find this information instructive in knowing how the manipulation of information is being used to keep not just you, but everyone, as ignorant as possible.    


Note: The following Wikipedia copyrighted content is being shared under all applicable international Creative Commons licenses and in the United States its use is considered as Fair Use.



Sorcha Faal is the pseudonym of a self-described conspiracy theory author. Faal combines current news events with storytelling techniques, focusing on an anti-United States government, anti-war movement viewpoint opposing censorship in the U.S. and mass surveillance in the U.S.  Many of Faal's articles, called “reports”, have gained global notoriety, including in the U.S. where the U.S. Department of Homeland Security (DHS) used 10 of them in a 2009 report on right-wing terrorism, and in China when the official newspaper of the Chinese Communist Party named one of them in its top 10 rumor/conspiracy stories for 2010.

Focus and prominence of reports

Since the establishment of its website in 2003, Faal reports focus on an “enemy within” and “enemy above” viewpoint described by Jesse Walker as conspirators lurking inside the nation, indistinguishable from ordinary citizens. Large numbers of people are susceptible to conspiracy theories with sixty-three percent of registered voters in the United States buying into at least one political-conspiracy theory, with many believing in several, and has long been a staple of American political culture where numerous high-level prominent conspiracies have been undertaken and uncovered since the 1960s.


Though there is no substantial or reliable confirmation as to the identity of Faal, some American mainstream sources claim that this anonymous author works in concert with Russia, while some Russian mainstream media sources claim Faal works '”within the American elite”.


In 2008, Christopher Story, best known for his collaboration with KGB defector Anatoliy Golitsyn on the 1995 book The Perestroika Deception: Memoranda to the Central Intelligence Agency, alleged that Faal was a U.S. military intelligence operative working with an Irish source, but provided no credible evidence to support this claim.

In 2013, the American multiplatform news network The Blaze alleged an identity for Faal in an expansive article that provided no credible proof, or evidence, to support their claim.

In 2015, the American magazine The Atlantic alleged in an article ,without offering substantial and/or credible proof, that a Faal report was part of a “state propaganda effort” with Russian press agencies regarding the Metrojet Flight 9268 crash over Egypt on October 31, 2015 that killed 224. This article says that the Sputnik news agency “got the ball rolling” with their article on this crash which was followed on the same day by a Faal article claiming that “British officials have made an unseemly leap to speculate on a terrorist plot in the Russian airliner crash over Sinai last weekend”, which was then followed two days later by pro-Vladimir Putin pundit Dmitry Konstantinovich Kiselyovsaying on his flagship news show Vesti Nedeli on Russian state television that the United States and its allies cut a deal with the Islamic State of Iraq and the Levant “not to touch the civilian aircraft of the Western Coalition”. This same allegation against Faal was echoed by the Washington D.C. based politically conservative news and opinion website The Daily Caller.

In 2016, the Russian newspaper Trud claimed that Faal was affiliated with foreign intelligence services by saying: “Experts noted that the Sorcha Faal's website is a flush tank, through which one of the groups of American military and political elite merges information uncomfortable for their opponents. "Of course, for the project are special services, but who exactly to understand yet difficult: British MI6, Mossad, CIA, DIA (Intelligence Directorate of the Ministry of Defense) and the American National Security Agency, for example”. Professor of the Diplomatic Academy of Russia Igor Panarin also said about Faal: “Of course, it is an element of information warfare, but within the American elite”.

In 2016, the Russian television channel REN TV alleged, without offering proof, that Sorcha Faal was a portal for unnamed intelligence services.

Reports used by U.S. DHS

Concerns that Faal was in some way affiliated with the U.S. government were first raised in 2009 by the conservative political advocacy organization Americans for Limited Government when they posted on their website a Freedom of Information Act reply from the Department of Homeland Security (DHS) that stated 10 Faal articles had been used by the DHS in compiling their controversial report titled Right-wing Extremism Current Economic and Political Climate Fueling Resurgence in Radicalization and Recruitment.

Report named by China as a top 10 rumor/conspiracy story for 2010

In 2011, the official newspaper of the Chinese Communist Party, People's Daily, named a Faal report about a “stargate” opening in the Gulf of Aden as one of their top 10 rumor/conspiracy stories for the year 2010.

Predictive qualities of reports

The findings of University of Oxford physicist David Robert Grimes, who in his scientific paper titled On the Viability of Conspiratorial Beliefs (published in the Public Library of Science peer-reviewed open access scientific journal PLOS ONE) devised a “simple mathematical model” to prove, or disprove, a conspiracy theory, confirms the predictive qualities of many Faal reports, including these five examples:

1.)    A June 28, 2007, Sorcha Faal report titled U.S. Banking Collapse ‘Imminent’ Warns French Banking Giant predated many aspects of the Financial Crisis of 2007–08 including the collapse of U.S. banks Bear Stearns (went defunct in March 2008) and Lehman Brothers (filed for bankruptcy on September 15, 2008).

2.)    A October 25, 2008, Sorcha Faal report titled Iranian Leader In Secret Meet With Obama At U.S. Military Stronghold In Hawaii lays the basis for the rapprochement between the United States and Iran that occurred 7 years later in 2015 with the signing of the Iran nuclear deal framework.

3.)    A February 24, 2014, Sorcha Faal report titled Putin Orders Troops To Crimea Passes, Warns NATO Of War said that Russia was preparing for “all out war”—and was confirmed as being true in March 2015 when Russian President Vladimir Putin admitted that he had been ready to put his countries nuclear forces on alert over Crimea.

4.)    A August 1, 2014, Sorcha Faal report titled India Shocks World, Joins Russia Against Obama Regime said that the destruction of Muammar Gaddafi was due to his plan to start having Libyan oil paid for in gold—and was confirmed as being true by Vice News in January 2016 from a April 2, 2011 email sent from Sidney Blumenthal  to then Secretary of State Hillary Clinton revealing that the invasion of Libya was launched to prevent Muammar Gaddafi from establishing a pan-African currency based on Libya’s gold Dinar for the use selling oil.

5.)    A November 7, 2015, Sorcha Faal report titled Russian Emissary Death In U.S. Spurs Flight To Moscow Of Plane Shootdown Terrorists highlighted the believed to be at the time heart attack death of Russian media tycoon, and President Vladimir Putin aide, Mikhail Lesin in Washington D.C.—but whose death was revealed four months later, on March 10, 2016, to have been caused by “blunt force injuries to his head”.

U.S. government fears and reaction

Firm suspicions that Sorcha Faal, and other such conspiracy theory authors, are being targeted by the U.S. government emerged in 2008 when the former Administrator of the White House Office of Information and Regulatory Affairs in the Obama administration, Cass Sunstein, co-wrote with Harvard Law School legal scholar Adrian Vermeule a report titled Conspiracy Theories: Causes and Cures that advocated these responses against them:

  • Government might ban conspiracy theorizing
  • Government might engage in informal communication with such parties, encouraging them to help
  • Government might formally hire credible private parties to engage in counter speech
  • Government might impose some kind of tax, financial or otherwise, on those who disseminate such theories
  • Government might itself engage in counter speech, marshaling arguments to discredit conspiracy theories

In 2014, the suspicions that the U.S. was targeting Sorcha Faal and other conspiracy authors by implementing the responses against them advocated by the Sunstein-Vermeule Conspiracy Theory report were confirmed as being true with the release of secret U.S. intelligence documents by Edward Snowden that proved covert American agents had infiltrated the internet to manipulate, deceive and destroy the  reputations of not only Sorcha Faal, but all other dissidents considered as enemies by the Obama administration.   


Return To Main Page